Air-Ink, het bedrijf dat print met CO2

Air Ink Spotlight by the Ecological Entrepreneur

Air-Ink, het bedrijf dat print met CO2

Ken je dat, wanneer je plots iets altijd en overal ziet of erover hoort en je er precies niet meer aan kan ontsnappen? CO₂ is zo een van die voorbeelden.

What’s in a name?

Luchtvervuiling, koolstofdioxide, CO₂ uitstoot, CO₂- neutraal, etc. zijn termen waar vandaag de dag niemand onderuit kan. Enkele jaren geleden stelde Europa de doelstelling op, om tegen 2050 CO₂ -neutraal te zijn en dat betekende dus dat iedereen zijn gedrag grondig moest revalueren. Bedrijven, en daarbij horende industrieën, op de eerste plaats.

Er zijn aan de ene kant bedrijven dat naar oplossingen zoeken om hun gedrag te compenseren, maar dan zijn er ook de bedrijven die gewoon de oplossing willen zijn. En deze willen we hier graag in de kijker zetten, iedere maand opnieuw! Vandaag presenteren we graag Air-Ink: het bedrijf dat print met CO.

CO2, keep your friends close, but your enemies closer

Ieder jaar sterven er 4 à 5 miljoen mensen door blootstelling aan luchtverontreiniging buitenshuis. Anirudh Sharma, medeoprichter van Air-Ink, zag hier potentieel in. Door de kleinste deeltjes van onze CO₂ -uitstoot te vangen, genaamd PM 2.5, en hier een grondstof van te maken, gebruikt Air-Ink het vervolgens om inkt van te maken. Geniaal toch?

Making CO2 fashionable, letterlijk!

Enkele jaren na de start van hun experimenten heeft Air-Ink al samengewerkt met enkele grote internationale kunstenaars, zoals Christian Furr, die de zwarte Air-inkt stiften gebruikte om kunstwerken te vervaardigen.

Al snel ontdekte het bedrijf dat de mogelijkheden veel verder konden gaan dan enkel stiften. Hun nieuwste partner vonden ze in de mode-industrie, Pangaia. Gezien het grootschalige gebruik van inkt in de mode-industrie, ging Pangaia opzoek naar alternatieven en kwam zo al snel bij Air-Ink uit. Om Air-Ink op kledij te gebruiken, is het momenteel bijna 2 keer zo duur als traditionele inkt. Pangaia zag dit echter als een opportuniteit om een gesprek te starten over de rol dat de mode-industrie speelt, wanneer het gaat over luchtvervuiling en de klimaatcrisis in zijn groter geheel. Een kans om dit aan te kaarten wilden ze niet uit de weg gaan.

Ze merkten op dat het voor velen soms nog moeilijk is om de, vaak technische en wetenschappelijke, taal rond de klimaatcrisis te verstaan. Door het probleem te vertalen naar een tastbaar consumentengoed, is het makkelijker om het gesprek aan te kaarten en te voeren.

It’s all about the angles

Sharma’s einddoel is om de prijzen van Air-Ink te verlagen om de strijd met de andere inkten aan te gaan. Dit zal nog enkele jaren duren, maar tot dan hoopt hij dat het duurzame aspect anderen zal intrigeren om met hen samen te werken. CO₂ wordt, in onze huidige maatschappij, vaak bekeken als de grote vijand, maar als je er gewoon vanuit een ander perspectief naar kijkt, worden de mogelijkheden eindeloos.

Zo zijn we weer een stapje dichter bij een CO₂ -neutrale wereld.

De klimaatcrisis is een globaal probleem en jammer genoeg bestaat er geen wondermiddel om dit op te lossen. CO en zijn schadelijke gevolgen is een van de meest aangehaalde problemen binnen dit vraagstuk. Als The Ecological Entrepreneur geloven we echter dat economie en ecologie samenbrengen het proces vergemakkelijkt. Met deze blog, en een reeks andere stukken dat later nog volgen, hopen we aan te tonen dat creatief zijn kan en aangemoedigd wordt. Het warm water opnieuw uitvinden hoeft niet, maar we inspireren en illustreren graag dat de sky the limit is. Daarom delen we graag enkele slimme koppen met jullie die het klimaatvraagstuk vanuit een andere hoek bekijken!  

Marit Overbeeke

No Comments

Post a Comment